Sabtu, 30 Oktober 2010

Ajal ketika muda

Al-Fatihah
Amin..
Terkejut aku bila dapat berita kematian sahabat satu Kolej dahulu, Sofri Jusoh. Baru saja dia request to add aku dalam Facebook dia dan aku pun add dia. Masa kat Poly dulu aku tak berapa rapat dengan dia sebab dia kelas lain, lagi pun tak sama aliran. Dia ambil kursus Kejuruteraan Awam sedangkan aku kejuruteraan Eletrik. Baru-baru ni beria-ia benar kami mengumpulkan rakan-rakan Polyteknik Alor Setar 1st Batch dan memang dah bercadang nak buat reunion semasa tahun baru Cina nanti di Seri Iskandar Perak. Sofri adalah diantara rakan yang terawal yang bersetuju untuk menghadirkan diri ke sana. 

Sering aku membaca rakan-rakan dari kelas Awam ber-chating, kadang-kadang aku tertawa sendiri terutamanya melihat gambar-gambar semasa di Poly dahulu di komen kembali. Apa yang aku ingat tentang Sofri ni, dia adalah ketua kelas Awam dan memang dia ada perwatakan sebagai ketua. Dia juga seorang yang mudah mesra dan pandai berkawan dan yang paling aku ingat cara dia berpakaian. Dia suka berpakaian seluar singkat ala Michael Jackson tapi berwarna-warni. Ada kala hijau, merah, biru dan sebagainya. Kadang-kadang bertali leher, malah dia tak malu untuk berpakaian begitu.
Ajal maut ditangan Allah, kita tak tahu bila ajal kita, baik ketika muda atau tua, ketika sihat atau sakit. Kadang-kadang sakit sampai koma bertahun-tahun tapi masih belum ajal lagi. Ada kala sihat wal afiat tapi sedar-sedar dah meninggal, Allah mempermudahkan kematiannya. Mungkin Allah lebih sayangkannya. 

Kita yang masih hidup ni perlu berusaha memperbaiki diri, perbanyakkan amalan pahala dan tinggal segala yang mengakibatkan dosa. 




Tiada ulasan: