Khamis, 21 Oktober 2010

Tayar Baru

Last sekali aku balik Ipoh adalah lepas Raya ke-empat, masa aku pandu Citra balik dari Ipoh rasa tak berapa comfortable. Kereta tu dah tiga tahun umurnya walaupun millage baru 30,000km tapi tayarnya nampak dah worn off . Isteri aku suruh tukar je masa tu tapi aku tangguhkan sampai hari Sabtu hari tu dan memang kami plan nak balik Ipoh pada petang tu. Hari Jumaat tu aku dah cakap kat boss aku Mr Lee yang aku tak pergi support hari Sabtu tu sebab nak service kereta. Bila aku cakap je yang aku tak datang hari Sabtu, mukanya nampak monyok saja. Tapi dia tak paksa aku datang pulak.

Pagi Sabtu tu, lepas hantar anak aku Mashitah ke kelas Smart Reader aku jenguk kejap kedai tu tapi tak bukak lagi mungkin awal sangat kot, pukul 9.30am. Pukul 10.15am aku pergi pulak, tapi dah ada tiga biji kereta menunggu. Terus aku tanya kat taukeh kedai yang sememangnya aku kenal sebab pelanggan tetap dia.

"Taukeh, tayar Citra kalau nak tukar berapa satu?" tanya aku.
"Lu punya Citra ka...mmmm lu mau pakai tayar apa?" balas taukeh tu
"Tayar apa lu ada?" tanya aku balik
"Lu mau yang sedapka atau biasa saja?" balas taukeh tu.
"Lu pakai Yokohama saja la, harga dia RM210 sebiji saja" kata taukeh tu.
"kalau lu mau yang sedap lagi lu pakai ini Michelin 60,15,205 harga dia RM280 sebiji" balas taukeh tu lagi.
"Nasib baik lu punya rim 15 saja, kalau rim 16 harga dia RM480 lo.." kata taukeh tu lagi.

Taukeh tu memang tau yang kereta Wira aku pakai rim 16. Dia memang nasihatkan aku tukar ke rim 15, sebab rim 16 tak sedap sangat untuk Wira. Harap lawa saja. Lagi pun beza tayar rim 15 & 16 RM200 untuk tayar Michelin. Kereta Wira aku, aku guna tayar Silverstone saja. Tu pun harga dia RM190. Sebelum tu aku pakai tayar GoodYear RM240 sebiji, tak tahan!!!

"Ok lah taukeh, wa punya isteri cakap tukar Michelin lah.. sedap sikit" kata aku selepas confirm dengan isteri aku.
Tayar dah di buka
Kedai tu terletak kat pekan Kepala Batas, Jalan Ahmad Badawi. First time aku ke kedai dia masa tampung tayar kereta Wira aku. Bila aku tengok cara dia tampung tayar lain dari kedai lain dan aku dah mula tertarik. Dia buka tayar, grind, letak glue dari dalam dan tampung guna getah khas untuk tampung (macam cendawan butang).
Harga dia RM10.. puas hati. Kalau ke kedai lain dia nanti cucuk alat tampung tu dari luar saja, kejap saja RM5.. tak confident rasanya.
Tayar di keluarkan dari rim
Sejak hari tu bila aku nak tampung tayar je mesti aku pergi kedai dia. Tukar tayar, balancing, alignment semua kedai dia. kalau compare harga pun ok je.
Mesin alignment, dia align sampai zero semua. Dia punya happy.
Habis tukar tayar pukul 11.00am, semua sekali harga yang kena bayar RM1145. Sampai je rumah, isteri aku dah ready siap untuk hantar dia ke sekolah. Hari tu dia ada aktiviti, aku hantar semua sekali termasuk Mirza. Lepas tu aku pergi cuci kereta kat Koskam. Habis cuci kereta aku ambik famili aku semula kat sekolah pukul 12.15pm.

Petang tu Munirah anak aku ada tuisyen, pukul 3.45pm aku hantarkan. Pukul 6.30pm kami ambik Munirah dari kelas tuisyen terus balik Ipoh. Kami singgah makan kat R&R dan sampai Ipoh pukul 9.00pm. Masa tu Ma & Yazid dah ada kat rumah mertua aku.

Esok tu hari Ahad pagi cuma rehat-rehat je. Tengahari kami pergi melawat Ros isteri Azahar biras aku lahirkan anak kat Klebang. Petang tu pulak aku dah plan nak racunkan tanah yang isteri aku beli depan rumah mertua aku. Berat jugak kerja meracun tu, sebab berat tong racun. Aku memang tak biasa guna alat meracun sebesar tu. Kalau kat rumah aku cuma 5 liter je, ini 4 kali ganda. Jumat adik ipar aku tolong tebaskan lalang. Sempat aku bertegur sapa dengan jiran tanah isteri aku tu. Ada juga dia tanya "bila nak naik rumah???"... "Entahlah...tanam je pokok buah-buah dulu" jawab aku.
Habis je meracun terus aku mandi, habis tu terus aku minum air nyiur. Teringat aku pesan Zaidi kawan sekerja aku. Katanya abah dia lepas meracun kebun kelapa sawit mesti minum air nyiur untuk men-tawarkan balik apa entah???. Jadi aku pun beli air nyiur kat simpang Chemor masa balik dari Klebang.

Pukul 6.30pm kami satu famili bertolak balik melalui Jelapang dan singgah kat Tesco Seberang Jaya untuk Solat Jama. Sambil tu shopping jap kat Tesco. Sampai kat rumah pukul 10.00pm.



2 ulasan:

Unknown berkata...

kedai kt mna ni di kepala batas..saya pon ingat nak tukar tayar juga..

Tanpa Nama berkata...

kedai kat pekan kepala batas kat mana..