Ahad, 3 Oktober 2010

Rumah Terbuka

"Ni Cikgu saya ni" tegur aku.
"A..a..macam pernah tengok, saya pun dok perhati dari tadi" balas Cikgu Shahirah.
Cikgu Shahirah adalah cikgu Matematik aku masa Tingkatan 5 Sekolah Vokasional tahun 1983. Maknanya dah lebih 27 tahun lalu dia mengajar aku. Masa tu dia baru posting kat sekolah aku dan dialah guru perempuan yang paling cun kat sekolah aku. Maklumlah sekolah Vokasional, ramai lagi pelajar lelaki dari pelajar perempuan. Masa dia mengajar ramai pelajar lelaki yang asyik tenung kat muka dia. Tapi masa aku keluar sekolah tu heboh satu sekolah yang dia dah bertunang dengan Cikgu Mustapha Al-Bakri. Cikgu Mus adalah guru bengkel letrik aku, dah jodoh dia. Aku jumpa Cikgu Shahirah hari Sabtu lalu kat Sekolah Vokasianal tu jugak. Abang aku adalah Pengetuanya sekarang, hari tu abang aku buat rumah terbuka. Cikgu Mus pun ada jugak pada masa tu, sempat jugak aku tegur sapa dia.

Sorang lagi kawan lama yang aku jumpa kat situ adalah Hazali. Kalau kat Politeknik dulu aku panggil dia Jack. Dah berlain sangat rupa dia, lama jugak aku bersembang dengan dia. Jack rakan sekelas aku kat Poly memang kelakar sikit. Katanya sebelum masuk Maktab perguruan dulu dia kerja kilang dulu. Tahun 1995 baru masuk Maktab dan posting kat Sekolah Vokasional tu sampai sekarang. Rakan yang lain yang mengajar kat situ adalah Jamallulai dan Nasri, tapi aku tak sempat jumpa dan tak tertembung. Mungkin lain kali kot!

Hari Sabtu lalu banyak lagi rumah terbuka yang ada, kat Taman aku pun kami buat malam tu jugak. Memang jadi tradisi Lorong  satu Taman aku duduk ni, tiap-tiap tahun kami buat. Ada sorang Mejar pencen tu memang aktif sikit dalam bab sosial ni. Siap dengan meeting sebelum kami nak buat malam sambutan Hari Raya Lorong satu Taman Rupawan ni. Tahun ni aku disuruh masak Cream Soup, dia orang memang suka makan Soup tu. Aku pernah buat 3 tahun lepas masa tu aku jemput jiran-jiran datang untuk berhari Raya kat rumah aku. Cream Soup tu selalu jugak aku masak dan ramai yang sukakannya, tambah-tambah lagi kalau makan dengan Roti Perancis (French Loaf) dan disapu dengan Garlic butter. Aku dan isteri aku mula masak pukul 6.00pm. Kami buat empat bancuhan tapi kami lebihkan potatoes dan leak supaya dapat banyak sikit. Stok ayam pun kami double kan bimbang pulak nanti tak cukup. Isteri aku sekarang ni dah pandai buat dah, aku cuma touch up sikit-sikit je. Hasilnya memang bagus, rasa pun tak lari, quantity pun cukup-cukup... licin...
Anak muda sibuk memanggang ayam, daging, jagung & ubi kentang
Kami pilih rumah Asmadi untuk tapak perhimpunan Majlis Hari Raya Lorong 1, sebab porchnya agak luas dan tak payah sewa kemah seperti tahun-tahun lalu. Cost untuk sewa kemah pun dah mencecah RM200. Jadi bolehlah kami halakan ke menu hidangan lain. Program bermula pukul 9.00pm.
Lokasi di rumah Asmadi agak strategic walaupun hujan renyai.
Menu hidangan tahun ni adalah Cream soup & roti perancis yang aku buat, ayam, daging, jagung, kentang panggang, nasi goreng cina. Manakala minumannya adalah Teh halia dan sirap asam boi.
Kanak-kanak terlibat dalam acara tiup belon sampai pecah.
Mejar pencen jiran aku ni creatif sikit, selain jadi MC dia banyak buat program untuk memeriahkan suasana. Ada cabutan bertuah untuk rumah-rumah, ada game untuk kanak-kanak, ada duit raya untuk kanak-kanak. Game yang paling best sekali adalah makan epal tergantung oleh anak-anak muda... memang kelakar. Progarm tamat pukul 11.30pm, tapi aku rasa letih sangat dan pukul 11.00pm aku dah chow.




Tiada ulasan: